Wij zijn gehecht aan regelmaat

Wij zijn gewoontedieren. Daar zijn wij de afgelopen week maar weer eens achtergekomen. We zijn namelijk een weekje naar Italië op vakantie geweest. Naar één van die grote meren die in het noorden van Italië liggen. Lekker met de auto er heen. Op de heenweg hadden wij een overnachting in Colmar. Mocht je ooit eens in de buurt zijn, dan is dat een stadje welke het bezoeken zeker waard is.

De overnachting hadden wij gedaan aangezien we geen idee hadden hoe onze dochter op een autorit van 10-12 uur zou reageren. Daarom hadden we bedacht dat een tussenstop net over de helft wel lekker zou zijn. Niet alleen voor ons, maar zeker voor B. Het was eigenlijk best ideaal zo’n tussenstop en B heeft het beide reisdagen erg goed gedaan. In de auto heeft ze wat uurtjes geslapen en de momenten dat ze niet sliep was ze heel lief en rustig.

Plek van bestemming

Toen we op vrijdag op onze bestemming aankwamen was het al prachtig weer. Ondanks dat het al laat in de middag was konden we snel even zwemmen voor het avondeten. Want ondanks de vakantie probeerden wij B in een strak ritme te houden. Dat betekend op gezette tijden eten en slapen. We hadden voor de zekerheid onze waterkoker van thuis meegenomen voor het au bain marie opwarmen van potjes eten voor B. Op de hotelkamer stond er echter ook 1, ideaal dus. Snel zo’n potje naar binnen gewerkt bij B en zelf een pizza gehaald en onze dochter naar bed gedaan. We hadden gevraagd naar een babybedje en die stond al netjes klaar toen we aankwamen. Top geregeld.

Daar sliep B ook nog eens fantastisch in en de volgende dag werd ze pas om 08:15 wakker. Prachtig dachten wij. Maar dit was eigenlijk al een voorbode.

Middag slaapje

Aangezien B laat wakker was kon ze ook wat later naar bed voor haar middagslaapje. De ochtend hebben wij dus aan het meer doorgebracht en een beetje gezwommen en met zand en steentjes gespeeld, want dat doe je als je een kindje van 1 jaar oud hebt. Veel spannender zal het niet worden. Hoewel… V wilde heel lang al een keer gaan suppen. Je weet wel, zo’n surfplank waar je een paddle bij krijgt en je jezelf staand vooruit kan bewegen. Dus zo’n ding gehuurd en daarop konden we ook prima even een rondje met zijn drietjes op het meer maken.

Voor B hadden we een broodje gesmeerd welke aan het meer genuttigd werd om haar vervolgens op de hotelkamer op bed te leggen. Wij konden dan op het balkon een boekje lezen. Maar hier ging het dus mis. De middagslaapjes waren niet zo’n succes op vakantie. Hoe wij ook ons best deden om haar de rust te geven. Ze weigerde deze overdag te pakken. Uiteraard sliep ze elke dag wel wat, maar niet zoveel als zou moeten. Hoe verder de week vorderde, hoe vermoeider ze raakte.

Tot op een middag de mental break down kwam. Wij wisten niet wat we meemaakte eigenlijk. Thuis heeft ze zoiets nooit, maar daar is een strak ritme van slaap, spelen en eten. Op vakantie ging dit gewoon niet zo. En dit brak op een gegeven moment op bij B.

Al met al heeft ze het heel goed gedaan en mogen we absoluut niet klagen. Maar we zijn er wel achtergekomen dat de regelmaat die we thuis hanteren niet voor niets is. Dit werkt gewoon het beste voor een baby dreumes.

Dag van vertrek

We zouden mogelijk na ons hotelverblijf nog elders een plekje zoeken voor nog wat dagen. Maar toen we zagen dat het prachtig weer in Nederland zou worden hebben we ervoor gekozen om naar huis te gaan. Aangezien B het in de auto erg goed doet hebben we besloten om na het ontbijt te gaan rijden. En dan wel in één keer met als voorwaarde dat we lekker rustig aan zouden doen. Ons doel was om 3 uur ’s nachts thuis te zijn. B kon zo haar middag slaapje in de auto doen en na het avond eten, wat we bij een erg leuk zuid Duits restaurant gedaan hebben, haar nachtrust pakken. En dat heeft ze precies zo gedaan als dat wij gepland hadden. En bij thuiskomst hebben we laten zien aan haar dat we weer thuis zijn en haar op bed gelegd waar ze lekker verder sliep.

Het was een fijne vakantie, maar voor een dreumes te weinig regelmaat wat haar op brak. Deze week hebben we nog lekker vrij om van het weer te genieten.

Tagged , ,

2 thoughts on “Wij zijn gehecht aan regelmaat

1. Ik denk dat wij wat losser zijn met de regelmaat. Onze kinderen gingen vanaf baby mee op vliegvakantie en hoewel we natuurlijk rekening hebben gehouden met hun slaap, rust en eetmomenten, waren we zelf ook op vakantie.
    Wat goed werkte bij ons was, met slaaptijd, wandelen in de buggy met parasol. Dan lekker in de schaduw op een bankje lezen, terwijl zoon/dochter sliep. Een bui af en toe kan gebeuren, ook door de indrukken. We namen het zoals het kwam.

1. Ik ben er ook makkelijker mee dan mijn vriendin, maar mijn vriendin heeft het in de vakantie ook grotendeels los gelaten en laten komen zoals het kwam en dat beviel haar ook best goed. Zo zijn we er ook achter gekomen dat B veel meer aan kan dan van te voren gedacht.

Inderdaad slaapjes ook laten doen in de wandelwagen wat best goed ging hoewel (thuis) rustig op bed veel beter gaat.