Hoe wij onze mobiliteit invulling geven

EbikeIk weet niet of ik al over vroeger kan praten, maar toen hadden wij twee auto’s. Vroeger is in dit geval ruim 5 jaar geleden. Toen leerden V en ik elkaar kennen. We hadden dus allebei een auto, maar ook allebei een woning met bijbehorende huisraad. In de afgelopen 5 á 6 jaar hebben wij alles samengevoegd en waar nodig uitgedund. Daarbij kwamen wij ook tot de conclusie dat twee auto’s voor ons overbodige luxe was geworden dus hebben we de oude auto van V verkocht.

Zowaar was daar winst opgemaakt. Ooit was deze auto gekocht voor €250 en werd deze verkocht voor €275. De auto was zo’n 7 jaar in bezit geweest van V en er was in die periode ongeveer 40.000 kilometer mee gereden. Daar kan dus niet over geklaagd worden.

We hebben vanaf die periode zo’n 3 jaar alles met slechts één auto gered. Aangezien V relatief dicht bij het werk woont en regelmatig met de fiets naar het werk gaat of het OV gebruikt, kan ik de auto gebruiken om naar het werk te rijden. Hoewel het OV voor mij ook een prima alternatief is gebruik ik liever de auto aangezien deze er toch staat en misschien wel goedkoper is dan het OV.

Veranderingen

Wat de trouwe lezers van deze blog wel weten is dat wij afgelopen zomer een baby hebben mogen krijgen. Sinds september gaat B (zo noemen wij haar op deze blog) naar het kinderdagverblijf. Sinds die tijd brengen we haar standaard één dag in de week daar naar toe. Meestal doen we dat samen. V fietst er naar toe, terwijl ik met B de auto pak. We treffen elkaar daar dan en geven B af. Vanaf daar neem ik V mee en zet haar op het werk af en rijd verder naar mijn eigen werk. Later die dag pakt V het OV en loopt het laatste stukje (900 meter) naar het kinderdagverblijf. Vanaf daar pakt ze dan weer de fiets naar huis.

Vanaf 2019 gaat B nog een dagdeel in de week extra naar het kinderdagverblijf. Het wegbrengen doen we ook vaak weer samen, maar aangezien V in de ochtend dan naar het werk gaat en aan het begin van de middag B ophaalt, is het voor haar handig dat ze dan de auto heeft. Ik wordt dan op het station afgezet om vervolgens met het OV mijn reis te vervolgen. Dit heeft allemaal dus best wel wat voeten in aarde.

Met de fiets naar mijn werk zie ik niet zitten aangezien dit best een flinke afstand betreft. We zochten dus eigenlijk een manier om het makkelijker te maken.

Dan maar een auto erbij

Als het aan V lag zou er maar een auto bij moeten komen. Ik zag dat echter niet zitten. Zo erg was het nou ook weer niet dat ik dan af en toe met het OV zou moeten gaan. Maar er hangt meer aan vast. Zeker nu B een extra dagdeel naar het kinderdagverblijf is, maar ook één keer in de twee weken moet ze opgehaald worden bij de broer van V. De ouders van V passen daar op al hun kleinkinderen terwijl dat de andere week dit bij ons gebeurd. Daarvoor is toch ook wel een auto erg handig eigenlijk.

Maar ja, een auto extra is zo duur. Ten eerste de aanschaf, maar ook zeker de vaste lasten die erbij komen en ook nog eens het onderhoud en afschrijving. Dit moet anders kunnen dacht ik. Uiteindelijk zijn wij uitgekomen bij een E-bike.

E-bike

Uiteraard is een E-bike ook erg duur, maar in onderhoud en vaste lasten valt dit reuze mee. Terwijl voor V dit een enorme uitkomst is. Hiermee kan ze veel makkelijker en sneller van en naar haar werk toe. Tevens kan ze daarmee ook naar haar broer om één keer in de twee weken B daar op te halen. Het wordt er allemaal veel makkelijker van voor ons beiden.

Tweedehands kopen van een E-bike zagen wij niet zo zitten. De Consumentenbond heeft er afgelopen zomer nog een artikel aan gewijd. Voor mij voelt het gewoon niet goed om zo’n fiets tweedehands te kopen en daarnaast houd ik gewoon van nieuw. Het is wel duurder, maar dan weet je zeker dat het goed is. Voor ons was die keuze dus snel gemaakt. Totdat je in de winkel komt… Die dingen zijn echt wel heel erg duur.

Wij zijn uiteindelijk bij fietsenwinkel.nl terechtgekomen. Laten ze daar nou ook tweedehands fietsen verkopen. Ze noemen dit tweedekansjes. En toen wij er waren was er een model welke wij wel interessant vonden ook als tweedekansje beschikbaar. Een model uit 2018 met 35 kilometer op de teller. Het was een fiets geweest welke op een beurs als demo model getoond werd. Als we deze zouden kopen, dan zouden we volledige garantie krijgen, maar de prijs zou wel een stuk lager zijn.

Terwijl de adviesprijs van de fiets €3.149 bedraagt, bied fietsenwinkel deze aan voor €2.249 aan. Aangezien het een tweedekansje betreft ging er voor deze fiets nog eens €284 vanaf en daar ging dan nog weer 10% vanaf. Uiteindelijk kopen wij dus een zo goed als nieuwe E-bike met €480 korting.

Nog altijd een hoop geld, maar op den duur een stuk goedkoper dan een tweede auto. Wij zijn weer een stuk mobieler geworden door deze aanschaf.

Tagged , , , ,

14 thoughts on “Hoe wij onze mobiliteit invulling geven

  1. Herkenbaar. Wij missen soms ook een 2e auto.. Maar idd omdat het te weinig is en een 2e auto duur, doen we t nog niet. Ik heb een electrische bakfiets. Ideaal als gastouder. 2e hands en een 2e hands mamafiets (die heb ik al 7 jaar, is nog steeds prima).. Ik werk thuis dus de auto is niet erse nodig, maar kan op mn vrije dag nergens naartoe met of zonder de Kids.

      1. ruimte is idd wel belangrijk bij een bakfiets. ik zou nu niet zonder kunnen. red het dan echt niet naar school dus zou dan minder moeten werken 😉 dus is wel echt noodzakeljk. we hebben geluk met ons hoekhuis met al een ruime soort schuur naast het huis, hier passen alle fietsen in inclusief mijn bakfiets. deuren aan de voorkant van het huis, dus ook niet elke x de achtertuin door. ideaal. stuk voordeliger dan een auto en sowieso is de auto naar school niet handig.. heb dan echt een 7 zitter nodig.. autostoeltjes…. dan nog parkeren bij school en dus alle kids uitladen.. als er veel nog niet kunnen lopen ivm leeftijd dus ook nog een wandelwagen mee.. met regen dus iedereen doorweekt voordat we van de auto bij de school zijn etc.. nee hoor lekker de bakfiets.. voor nu perfect!

  2. Goed dat jullie niet voor het o zo verleidelijke comfort van de 2e auto zijn gegaan!

    Kan B al goed zitten, in het stoeltje? Ik deed mijn meisje gewoon in de draagzak op mijn rug op de fiets (geen E-bike toen), toen ze nog echt klein was trouwens. Totaal onverantwoord vonden mensen dat, want “WAT ALS JE VALT?!”

    Tja. Ik ben niet gevallen. Ik schatte de kans op een val op mijn rug van de fiets ook niet zo groot in….

    1. Vond ik zelf ook wel 🙂 En V heeft vandaag een stukje gefietst met B in het stoeltje, maar dat gaat nog wel een beetje wiebel. Tot op heden gebeurde het ook via de draagzaak en jawel, die gaat gewoon op de buik. Onverantwoord of niet, het is ideaal.

    1. haha, dat was wel cool geweest misschien 🙂 Maar helaas. geen xls bestandje aangemaakt om het door te rekenen. Het ideale aan fietsenwinkel.nl voor ons is dat deze letterlijk om de hoek zit. En in dit filiaal komt binnen 2-3 maanden ook een vaste monteur te staan, dus dan kan onderhoud ook echt hier om de hoek plaatsvinden.

  3. Heeft een van jullie werkgevers niet toevallig een fietsenplan? Misschien kan je de kosten voor de fiets alsnog indienen en dan krijg je weer een beetje extra terug 😉

  4. Mooie oplossing! De kosten voor een tweede auto worden zo vaak onderschat. Fiets onderhoud is redelijk betaalbaar en de afschrijving/revisie van het accu pakket vallen over 3 tot 4 jaar verdeeld ook wel mee.

    1. We hebben onderhoud voor de fiets voor de komende 3 jaar afgekocht. Uitgezonderd van echt slijtage producten dan zoals banden, maar verder zijn de onderhoudsbeurten al betaald.

  5. Goed verhaal! In dergelijke omstandigheden had ik waarschijnlijk voor dezelfde oplossing gekozen!

    Momenteel woon ik alleen en woon-werk afstand is met de auto 20 km, met de fiets 17,5 km.
    Een enkele keer fiets ik, maar dan wel als het droog is en liefst ook boven 0°C is.

    Carpoolen is voor mij (en mijn collega) de handigste oplossing. En ook gezellig 🙂

Laat een reactie achter op Mark Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.