Hoe eerlijk is de roettaks

Vanaf 1 januari 2020 gaat de roettaks in werking. Dit is een extra belasting voor oudere diesel auto’s. Eigenaren van een dergelijke diesel auto hebben in november of december al bericht gekregen van de belastingdienst. De belasting geldt voor diesel auto’s welke zonder af-fabriek roetfilter rondrijden en/of een fijnstofuitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer hebben. Nu heb ik uiteraard al meerdere malen geschreven over onze camper. En juist voor die camper zullen wij vanaf volgend jaar ook extra belast gaan worden. Wij krijgen te maken met de roettaks.

Ondanks dat deze regel ook voor ons vanaf 1 januari in werking treed gaan wij er niet direct ‘last’ van ondervinden. Onze camper is momenteel namelijk geschorst voor de wegenbelasting. Op dit moment betalen we daardoor geen enkele cent wegenbelasting voor de camper. Vanaf april/mei zullen we echter wel voor 15% extra belast gaan worden op de wegenbelasting van de camper. Toch een verhoging van zo’n €12 per maand. Nu weerhoudt ons dit niet van het hebben van de camper. Maar hoe eerlijk is die roettaks nou eigenlijk?

Zonder mezelf teveel uit te laten wijden over de politiek wil ik hier toch eens een bericht aan wagen. Met een collega van mij had ik het hier van de week namelijk over. Hij vond de roettaks volledig terecht. De vervuiler moet betalen. Nu ben ik het met die stelling ook wel eens. Echter vroeg ik mezelf tijdens het gesprek hardop af hoe vervuilend onze camper nou echt is. Als argument gaf ik dat de camper sowieso de helft van het jaar in de stalling staat. Op het moment dat de camper niet in de stalling staat hebben we hem bij huis. Alleen dan betalen wij dus wegenbelasting. Maar dan dus inclusief de 15% roettaks. Ondanks dat we er nauwelijks mee zullen rijden en als we er al mee rijden zullen de meeste kilometers in het buitenland gemaakt worden.

En dan te bedenken dat die collega van mij een benzineauto heeft. Weliswaar heeft hij een hybride wagen, maar het kilometrage wat hij aflegt zal eerder een factor 10 bedragen dan een factor 2. Het is jammer dat de roettaks hier geen rekening mee houdt. In mijn optiek is die zuinige/schone benzineauto toch een stuk vervuilender dan onze camper die nog geen 6000km per jaar in Nederland zal rijden.
Daar was mijn collega het ook wel mee eens. We konden echter geen beter idee bedenken.

Wat vind jij van de nieuwe roettaks?

Tagged , ,

7 thoughts on “Hoe eerlijk is de roettaks

  1. Ik denk dat de stelling moet zijn: hoe eerlijk is een wegenbelasting die niet gebaseerd is op gebruik, maar op bezit.
    Je artikel geeft aan dat kilometerheffing veel beter is om daadwerkelijk de vervuiler / gebruiker te laten betalen.
    Hierover kunnen veel hobby-auto-bezitters met je meepraten 😀

    1. Dat leek ons een beter alternatief, maar waterdicht is dat ook niet. Moet je dan alleen snelweg kilometers belasten? Of ook het onderliggende net? Of ga je bij de APK check de kilometerstand opnemen voor de belasting. Zo hadden we wel wat ideeën om het eerlijker te maken.

      1. Campertarief is toch kwart-tarief en daarmee toch ook over de roet-opslag?
        Verder vind ik het wel logisch, want de huidige km-heffing gaat uitsluitend via brandstof-belastingen. Alleen heb je maar een soort diesel aan de pomp en geen aparte pompen voor oude diesels. Collectief de prijs van diesel omhoog is ook geen optie, want de nieuwste diesels zijn wel gewoon schoon. Blijft de houderschapsbelasting over en/of een slooppremie, maar ja dat zou wel zonde zijn van jullie campertje!

        1. Met het kwarttarief heb je in die zin wel gelijk ja. Een slooppremie zijn wij verre van geholpen, dus dat liever niet 🙂
          Dieselprijzen verhogen is inderdaad geen optie. Zou het zo dan toch eerlijk zijn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.