Fietsend naar het werk

In de FIRE community is het al vaak gezegd. Het is belangrijk om niet te ver bij je werk vandaan te wonen. Hierdoor houd je meer tijd over, maar ook nog eens meer geld. Je geld hoeft namelijk niet uitgegeven te worden aan de dagelijkse rit naar je werk en weer terug. Of die rit nou per openbaar vervoer of auto wordt afgelegd maakt niet uit in dit geval. Het is tenslotte altijd voordeliger om met de fiets naar het werk te gaan.

Podcast

Zelf vind ik dat ik met een afstand van ruim 36 kilometer eigenlijk te ver weg woon van mijn werk. Tenminste, om met de fiets te gaan. Ik vind het heerlijk om voor en na het werk een klein uurtje in de auto door te brengen. Even tijd voor mezelf. Vaak vul ik deze tijd voor mezelf op door naar podcasts te luisteren. Zo luister ik al een tijd naar de podcast van The Doughroller. Hij legt dingen erg goed uit en heeft best vaak interessante gasten in de show. Aangezien het een Amerikaan is gaat het helaas ook best wel veel over 401K’s en IRA’s waar wij Nederlanders niets mee kunnen, maar daarnaast komen zeer interessante dingen aanbod. Wat mij betreft een echte aanrader.

Toch op de fiets

Ongeveer twee jaar geleden heb ik een tweedehands racefiets gekocht waarmee ik inmiddels alweer menig rondje gefietst heb. Zeker met de mooie dagen kriebelt het dan weer om te gaan fietsen. Nu de dagen langer worden kan ik weer in de avonduren fietsen. Helaas was daar van de week geen tijd voor en dat terwijl het zulk mooi weer was. Gelukkig zijn er toch nog mogelijkheden! Ik had bedacht om met de fiets naar het werk te gaan. V had vandaag een vrije dag en had eigenlijk de auto nodig. Normaal gesproken zou ik dan met het openbaar vervoer naar het werk gaan, maar ik had bedacht dat ik met de fiets zou gaan.

Ochtendrit naar het werkMiddagrit naar huisVanochtend zat ik dan ook om 07:10 uur op de fiets om de tocht van ruim 36km af te gaan leggen. Zeker buiten de stad, in de bossen, was het nog wel wat koud, maar wat was het lekker zeg. Weinig tot geen wind en een lekker zonnetje in de rug. Na zo’n 1:20 uur kwam ik flink bezweet, maar met een voldaan gevoel aan op mijn werk.

Je had mijn collega’s moeten zien kijken. Ze wisten niet wat ze zagen dat ik op de fiets aan kwam rijden. Ze vonden het knap en sportief.

De terugreis duurde uiteindelijk net een minuutje langer, wat mogelijk kwam door een kleine omleiding. Vreemd genoeg zijn er op de terugrit meer hoogtemeters gemaakt, maar ik denk dat dat vooral komt door de foute meting van de telefoon. Het was echt heerlijk fietsweer en ik heb ontzettend genoten van de ritjes. En het is meteen een mooie work-out geweest.

Besparing

Doordat ik niet met de auto of met het openbaar vervoer geweest ben, heeft het ook nog eens keiharde klinkende Euro’s bespaard. Normaal gesproken zou ik met de auto ongeveer €8 aan benzine verbruiken. De trein en bus die ik anders zou nemen kosten heen en terug zo’n €15. Dat zijn dan toch mooi de besparingen geweest. Stel ik zou de kracht kunnen vinden om dat dagelijks te gaan doen, dan zou dat maar zo €1520 aan brandstof schelen op jaarbasis. En dan daarbovenop nog het onderhoud aan de auto wat niet nodig is en de afschrijving die minder is.

Maar ja, helaas kent Nederland veel te veel dagen waarop dit, wat mij betreft, absoluut niet mogelijk is door slecht weer. Tevens is het lang niet altijd handig en bijkomend nadeel is dat er geen douche mogelijkheid is op mijn werk. Provisorisch heb ik mij vanochtend dan ook met een nat washandje wat staan schoonmaken.

Het was fijn en zal vast nog wel eens gaan gebeuren, maar zeker niet wekelijks, laat staan dagelijks.

Hoever is het voor jou fietsen naar het werk en doe je dat vaak?

Tagged , , ,

18 thoughts on “Fietsend naar het werk

  1. Ik heb het laatste jaar door weer en wind (met uitzondering van die code rood harde wind dag) elke dag 20 minuten naar mijn werk gefietst. Ik vond het heerlijk.

    Sinds ik een nieuwe baan het ben ik 40-50 minuten onderweg met de trein, ik mis het fietsen en de korte reistijd. Maar voor een 30% loonsverhoging was dat het wel waard. 😉

    Hopelijk kan ik in de toekomst weer dichterbij m’n werk wonen.

    1. Vroeger woonde ik op loopafstand (<2km) van mijn werk. Dat liep ik dan ook meestal of soms de fiets. Behalve als het echt slecht weer was. Dan pakte ik toch de auto. Dat jij je dagelijkse fietstocht van 20 minuten mist kan ik mezelf dan ook goed voorstellen.

  2. Mooie actie!
    Fietsen naar mijn werk zou kunnen, maar dat zou mij zeker 1.30u kosten. plus omkleden, douchen (kan bij ons wel) en ’s avonds weer 1.30u terug… Voor mij niet echt een optie, want ik start meestal rond 7am. en maak redelijk lange dagen. Oké, tot zover de excuses. Het zou natuurlijk wel kunnen, maar ik doe het niet.
    Of motorFietsen, zou moeten meetellen. Voor mij ideaal. 20 min deur tot deur. Parkeerplek in het pand (motoren mogen altijd parkeren – auto’s is redelijk kansloos). En weg is weg. Geen gebel of file in de auto… En aangezien ik een goedkope klassieker rij, ook nog eens goedkoper dan een dure e-bike of leasebak.

    1. Ik vind zelf 1.30 uur, of de 1.20 die ik erover deed eigenlijk ook te lang. En bijkomend nadeel is dat ik een hekel aan slecht weer heb. Nu regent het slechts 7% van de tijd, maar dan nog. Wind is bijna nog erger vind ik. Een e-bike zou dan wel een uitkomst zijn.
      Motorrijden is aan mij niet besteed. Dan nog liever achter aansluiten in die dagelijkse file.

  3. Voorheen woonde ik 10 km van mijn werk, en genoot er elke dag van met de fiets naar mijn werk te gaan en terug. Ik ben inmiddels aan de andere kant van het land gaan wonen. Werk nu in een stad waar ik beslist nooit zou willen wonen, woon op zo’n 40km van mijn werk vandaan, en nee, dat fiets ik niet.
    Natuurlijk kost het reizen met de auto geld, maar ik woon nu in een heel plezierige omgeving, heb een leuke baan met een vast dienstverband (in een omgeving waar ik niet wil wonen), en dus kies ik er voor om niet dichter bij mijn werk te gaan wonen. Ik kies er dus bewust voor dat ik hogere reiskosten heb dan noodzakelijk.

    1. Als het een bewuste keuze is, dan is daar echt helemaal niets mis mee naar mijn idee. Ik ben uit vrije wil ook verder weg gaan wonen 3 jaar geleden. Voorheen kon ik de afstand te voet overbruggen, nu is het met de auto ook ongeveer 40km. Vriendin lief heeft mij naar onze huidige woonplaats gehaald 🙂

  4. Ik woon 45km van mijn werk en fiets 2-3x per week op een speed pedelec. Daar doe ik ruim een uur over. Niet de goedkoopste fiets, maar in vergelijking met rijden met de auto ben ik een stuk goedkoper uit. Bovendien is het ontzettend leuk om te doen, en regent het bijna nooit: https://www.hetregentbijnanooit.nl

    Met 36 km heb je een zeer geschikte afstand voor een speed pedelec. 45km is aan de lange kant. Daarom doe ik het ook niet elke dag. 🙂

    1. Dat vind ik een zeer nette prestatie 2-3x per week 45km enkele reis. Snap dat je het niet vaker doet. Al is het alleen dat het soms qua tijd gewoon niet uit komt. Een speed pedelec heb ik ook wel eens overwogen, maar op dit moment in mijn leven ook nog niet het geld voor over en allerlei andere (terechte of onterechte) excuses 🙂
      Die website die je erbij haalt kende ik nog niet. Grappig! Wel had ik ooit als eens de regel gehoord dat het slechts 7% van de tijd regent in Nederland. Dat is bijna verwaarloosbaar, maar we onthouden regen altijd zo goed. Daarom lijkt het denk ik meer.

  5. Ik werk vanuit huis, maar fiets wel 1 keer in de week naar de dichtstbijzijnde stad. Dat is 10 kilometer. Vergeleken met jouw fietsafstand is dat niks.

    Hoewel ik het lieft ‘gewoon’ fiets kan ik me in jouw geval voorstellen dat een elektrische fiets misschien een optie zou zijn? Dan fiets je nog steeds een flinke afstand maar net iets makkelijker.

    1. Al heel netjes om structureel 1x per week naar de stad (10km afstand) te fietsen. Menig ander zou de auto of het OV nemen.
      Een gewone e-bike lijkt mij niet snel genoeg te gaan op deze afstand. Als ik structureel deze afstand zou willen overbruggen op 2 wielen dan zou dat op een speed pedelec gaan gebeuren denk ik.

  6. Vandaag toevallig weer op de fiets gegaan; ondanks de dreigende weersvoorspelling. Het blijft een goed gevoel en ik kan niet wachten om straks weer terug te fietsen (ondanks de wind tegen).

    1. Ik laat mij door regen (helaas) vrij snel uit het veld slaan. Op de racefiets heb ik wel eens tijdens een flinke bij gefietst, en dat vond ik toen niet prettig tot misschien wel een tikkie gevaarlijk zelfs.

  7. Ik werk thuis dus 0 km. enkel een paar meter de trap af 😉 bewust om die reden geen 2e auto. breng de kids met de bakfiets naar school. Ik werk als gastouder, ondertussen zijn 2 kindjes 4 en 5 en gaan dus ook naar school en ook de peuters gaan uiteraard mee in de bakfiets als we naar school gaan om eigen en bso kids te halen. bevalt goed die korte reistijd naar werk haha

    1. Dat klinkt helemaal luxe. Een bakfiets is dan echt wel een uitkomst. Dat vind ik er altijd mooi uitzien.
      Overigens ondanks dat ik met de auto 40km overbrug dagelijks en vriendin 10km verderop werkt, weten wij het ook te managen om maar 1 auto te hebben. Dat komt er dan voornamelijk door dat ik langs het werk van vriendin rijd en haar dagelijks afzet op het werk.

      1. Dat laatste hebben wij ook een tijd gedaan. Maar sinds vorig jaar toch wel weer 2 auto’s. Vriendlief vond het te onrustig om mij op te halen bij de trein elke dag.
        OV wordt volledig vergoed door de baas. Dus mijn reisafstand is 5,5 km naar het station. Die fiets ik overigens nooit (blozende smiley). Douchen op mijn werklocaties kan, maar vind ik geen optie. Ik wil fris en fruitig aan de werkdag/vergadering beginnen.

        1. Ik heb het wel eens door mijn hoofd laten gaan om, tijdens het verlof van V, een tweede auto aan te schaffen zodat ze die dan kan gebruiken. Echter als je daar weer eenmaal aan gewend bent, dan is de stap heel erg lastig om de auto weer van de hand te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *